Contact en reacties

We hebben jouw steun nodig om de motoroverlast in onze omgeving te bestrijden. Wil je onze nieuwsbrief ontvangen, of meewerken, stuur dan een mail naar nietinameronken@gmail.com

STUUR ONS VOORAL OOK EEN EMAIL ALS JE HET EENS BENT MET DE VOLGENDE STELLING:

IK HEB GENOEG VAN DE MOTORHERRIE IN AMERONGEN E.O. IK WIL DAT DE WERKGROEP MOTOROVERLAST AMERONGEN DAAR NAMENS MIJ WAT AAN DOET

Wil je in het openbaar reageren, doe dat dan gerust hieronder

(Berichten die naar het oordeel van de webmaster ongepast zijn, worden verwijderd!)

104 reacties

Ik woon al 30 jaar op de Lekdijk. De oplossing is heel invoudig. Als de politie zou controleren op de Maximum snelheid en de Originele Uitlaat is het probleem opgelost. Tot 20 jaar terug werd er regematig gecontroleerd op de parkeerplaats bij de stuw en het resultaat was Geweldig.

Wat een gezeur over een paar motoren die op zondag een keer door amerongen rijden.weet u waar ik gek van wordt?van mijn arabische buren met hun 6 blerende kinderen,die dat dus elke dag doen waardoor ik dus nooit meer rustig buiten kan zitten.en dan bedoel ik dus echt nooit.dan maak ik mij niet meer druk over motoren die voorbij rijden,dat is maar heel even…

Een ‘paar’ motoren is ook geen enkel probleem. Grote aantallen wel, wat ons betreft. Overigens zou iedereen last hebben van 6 blerende kinderen die de hele dag kabaal maken naast je deur (en dat heeft niets, maar dan ook helemaal niets met hun afkomst te maken). Precies dat kabaal -maar dan van moteren- is wat we willen voorkomen.

Beste, ik snap aan één kant jullie verhaal echter zie ik mijzelf ook graag in uw omgeving als recreatieve motorrijder ik vind het jammer dat jullie als enige doel hebben om motoren uit jullie omgeving uit te bannen, recent dit jaar was ik met 4 anderen aan het motorrijden en in Nieuwegein hebben wij een koffiestop gemaakt daar waar die 2 witte bruggetjes liggen (van horen zeggen vreeswijk) een kabaal en klapperende uitlaten, mede tourrijder zei @ everybody hates motorcycles but this is normal ? Heb het gefilmd heb het vervolgends gedeeld met de politie in uw regio de klapperende uitlatenfroep staat ook wel bekend als de abarthclub hebben ook hun eigen groep etc maar de politie zegt doodleuk “ buiten heterdaad kunnenen doen we daar niets”
mee “
Ik stel als motorijder op prijs dat ze zoals hierboven omschreven vaker gaan controleren op snelheid en open uitlaten, waarom moeten de goeden lijden onder de kwaden ? Waarom is de hetze enkel tegen ons recreatieve motorrijders ?

Beste Peter,
Dit is zeker geen hetze tegen indivduele recreatieve motorrijders, maar in het kleine Amerongen komen er gewoon teveel tegelijk.
We stellen ons voor dat alle recreatieverkeer parkeert buiten ons dorp en dan al wandelend van Amerongen kan genieten. Iedereen blij!

Tjezus wat een laffe website. Lees het artikel in moto73 en ben verbaasd over ‘veren’ waar men mee poogt te strijken van jullie. Stop met verdraaien. Stel je voor en ga in gesprek met de MAG. Die zijn echt wel welwillend mee te denken en zaken te organiseren. Nu zijn jullie niets meer dan een stel enorme zeurkousen die denken met wooneigendom, ‘straat-buurt en omgevingsrecht’ toe te eigenen.

Dank voor je bericht. Voor de goede orde: wij hebben niets tegen de MAG. Prima club, die hard werkt voor z’n leden. Punt is alleen, dat ze geen relevante partij voor ons zijn. Onze gesprekspartner is de gemeente.

Beste Erwin,
Ook wij zien de overlast van wielrenners en mountainbikers. De werkgroep richt zich in eerste instantie op motoroverlast. Door daar op te focussen, hopen we die terug te kunnen dringen. Als dat eenmaal gelukt is, kijken we verder.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Motoroverlast

Ook ik ervaar veel overlast van motorlawaai en trouwens ook autolawaai.
Maar om nu alle motorrijders over 1 kam te scheren gaat mij te ver.
Er zijn vele motorrijders die normaal en zonder veel lawaai langs komen.
Het lijkt mij een beter idee om meer te controleren op lawaai en snelheid.
De motorrijders die veel lawaai maken en hard rijden zijn degenen die meestal maar een paar jaar rijden en dan weer voor een ander speeltje kiezen.
Ik denk dat ik er wel iets vanaf weet want ik heb 40 jaar motor gereden en moeten stoppen wegens gezondheidsproblemen.
En als we toch groepen weggebruikers willen uitsluiten denk dan ook even aan de wielrenners die het hele jaar door veel overlast veroorzaken.

Beste Kees,
We richten ons op motoroverlast in de meest brede zin. Dat betekent niet alleen de lawaaimakers, maar ook de snelheidsovertreders en het enorme aantal dat door ons dorp rijdt. Immers, een constante stroom van ‘nette’ motorrijders in onze kleine straatjes veroorzaakt voor de bewoners een voortdurende geluidsdruk en onveiligheid op straat.
Overigens zijn we ook met de gemeente in gesprek over handhaving op snelheid en te hoge geluidsproductie.
We concentreren ons nu op motorrrijders, wellicht later op wielrenners en mountainbikers.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Motoroverlast.

Als dat zo is, waarom heet jullie groep dan ‘Motoroverlast Amerongen’ en staat er een verbodsbordje op de site met een motorfiets en het opschrift ‘niet in Amerongen’? Jullie doelgroep is dus duidelijk motoren en dan moet je niet beweren dat het niet zo is.

Ik ben in het bezit van een ducati 750ss, de uitlaten die er onder zitten, zijn goed gekeurd voor mijn motor, en die mag 91db aan geluid maken, ik heb onlangs een meting gedaan, en produceerd 88db, de politie bekeurd bij 93db.
Als er op de n225, de doorgaande provinciale weg tussen maarsbergen en rhenen, 30km gereden moet worden, heb je een groot probleem, het is een provinciale weg waar buiten de bebouwde kom 80km gereden mag worden en binnen de bebouwde kom 50km gereden mag worden!

Ik wandel ook graag en veel in het bos, maar het motor lawaai is mij nog nooit een doorn in mijn ogen / oren geweest, dus waar haal je het vandaan!

We wonen op de Koenestraat en hebben geen last van auto’s of wielrenners, maar wel van de motoren. Het valt ons op dat deze weggebruikers echt onnodig veel herrie maken.
Auto’s mogen dat toch ook niet, waarom zouden motoren dat dan wel mogen?

Betreft het hier een enkele motorfiets die lawaai maakt of hele groepen en is het geluid dagelijks of eventjes en dan weer weg grappig is dat ik gefilmd heb dat een groep automobilisten in vreeswijk met klapperende fiat 500 s over de bruggetjes rijden de politie vijfherenlanden zegt “ wij zijn daarvan op de hoogte “ buiten heterdaad kunnen wij daar niets tegen doen, mijn vraag aan u gaat u de lekdijk nu ook verbieden voor een ieder die in een fiat rijdt ? Want dat doet u ook bij ons mijn uitlaat is dusdanig stil dat ik vaak niet eens opgemerkt wordt zou graag van uw mooie landelijke omgeving gebruik willen blijven maken gegroet een recreatieve motorrijder

Ik woon op de Molenbrink en heb nooit last van het verkeer.
Ik denk eerder dat de mensen die “van buiten” naar ons mooie dorp zijn gekomen hier een probleem mee hebben. Wellicht fijn als zij zich allemaal met naam en toenaam bekend maken. Alleen dan kan je een gezonde discussie voeren. Niet op deze manier!!!
Motoren en alle andere weggebruikers blijven van harte welkom in mijn (en ons) mooie dorp!

Beste Dolf,
De nee/nee sticker is op een flyeractie als deze niet van toepassing omdat er op staat ‘aan de bewoners van dit pand’, daarmee is het een legaal poststuk. De grap over overlast kunnen we wel waarderen, maar het moeten negeren of weggooien van een flyertje lijkt ons in alle redelijkheid toch minder overlast geven dan het gemeten aantal motoren dat door Amerongen rijdt.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Motoroverlast

Haha, dat zou wel een hele makkelijke manier zijn om de nee/nee sticker te omzeilen. Maar helaas, het adres moet er dan ook nog op staan: “reclame met uw adres erop EN gericht ‘aan alle bewoners’ is geadresseerde reclame”.
Overigens sta ik verder wel achter jullie actie.

Volledig mee eens. Heb niet voor niets een NEE sticker op mijn bus. Op het kaartje zetten “aan de bewoners van dit pand” geeft volgens mij geen enkel recht. Het is en blijft ongewenste reclame. Zal het verder uitzoeken.

Wat is er nu gebeurt……mijn reactie verwijderd als er wat kritiek en tegengas gegeven wordt.
Dit geeft wel het niveau aan van dit clubje mensen….echt jammer.

Voor de tweede maal is mijn reactie verwijderd van deze site. Nu is het genoeg ik zal dit clubje azijnpissers te allen tijde bestrijden. De groeten….en ik blijf reageren tot het einde…..ongelofelijk….

Leven en laten leven mensen. Je kan ook proberen je eens te focussen op je eigen gedrag. Jullie scheren alle motorrijders kennelijk over 1 kam. Ga je ook wielrenners verbieden ? Die zorgen ook voor overlast. Gaan jullie ook auto’s verbieden ? Veroorzaken ook overlast. In de kern is ook veel parkeer overlast. Hulpdiensten kunnen er niet eens door soms. Gaan “de Amerongers” daar zelf ook wat aan doen ? Zo kunnen we wel even doorgaan…

Beste Matthijs,
We willen motorrijders juist niet over 1 kam scheren. Het gaat ons niet om individuele motorrijders met legale uitlaten die rustig rondtoeren. Het gaat ons wel om grote groepen motoren die -ondanks hun legale geluidsproductie- tezamen een continue geluidsdruk produceren in de smalle straatjes van Amerongen, waardoor mensen geen normale gesprekken in hun huis of tuin kunnen voeren. Daaronder bevinden zich regelmatig motorrijders die onnodig gas geven en motorrijders die een illegale uitlaat hebben, waardoor de herrie nog verder toeneemt. En bedenk, op mooie dagen gaat die overlast urenlang door. Daar willen we in alle redelijkheid en in overleg een oplossing voor vinden.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Motoroverlast

Wat is jullie mening over de mogelijkheid tot het controleren op uitlaten en snelheid in plaats van een totaalverbod voor alle motorrijders?

Er zijn genoeg groepen waaronder ik die gebruik maken van de dijk zonder onnodig geluid te produceren of het wegdek te gebruiken zonder circuit snelheiden toe te passen, zou dit niet oneerlijk zijn t.o.v. de weekendrijders die het rustig aan doen en wellicht de weg ook nog eens gebruiken om bij iemand op bezoek te gaan?

Beste Tom,
Natuurlijk dringen we ook aan op handhaving mbt snelheid en illegale uitlaten. Daarover zijn we in gesprek met de wethouder.
We erkennen nadrukkelijk dat er veel goedwillende motorrijders zijn en daar richt ons pleidooi zich ook niet op. Het gaat ons om de grote groepen motoren die zich door de kleine straatjes van Amerongen persen op mooie dagen. Dat zorgt voor de bewoners voor een onhoudbare woonsituatie.
Daar willen we in redelijkheid en in overleg iets aan doen.
Vriendelijke groet
Werkgroep Motoroverlast

Er schijnt in de toekomst een APK te komen op motoren, alleen er word geen geluidsmeting tijdens de keuring gedaan, er word alleen gekeken type goed keuring van de uitlaat!

Jammer hoor dat er weer een paar fanatiekelingen zijn die dan weer een weg willen afsluiten. Waarom niet gewoon hanthaven. Dus controleren op snelheid en lawaai. Dit is waarschijnlijk te omslachtig en sluit men liever wegen af. Die motoren blijven toch wel rijden en wordt de overlast verplaatst. Lekker dan.

Ook maar geen huisdieren meer dan? Heb last van katten i. De tuin, honden die blaffen en overal schijten

Geen bbq meer? Heb last van de stank
Geen houtkachels meer? Dlaat op adem en overlast van

Geen wielrenners meer? Fietsen als een gek en rijden altijd in de weg met grote groepen.

Geen vliegvelden meer? Zo een last van

Of zullen we beseffen dat we in een klein land wonen en iedereen wel last van iets of iemand heeft en motorrijders gewoon net zo goed wegenbelasting betalen en een hobby hebben waar 1% voor overlast zorgt

Beste H.B.
We begrijpen je argumentatie, maar zie, er wordt in politieke kringen al gesproken over het verbieden van houtkachels en open haarden. Vanwege belasting van het milieu en omdat omwonenden (en vooral COPD-patienten!!) er overlast van ervaren. Voor vliegvelden geldt dat er geluidscontouren zijn vastgesteld en piloten moeten zich strikt houden aan de regels mbt zgn. ‘noise abatement’, juist om de overlast voor omwonenden te beperken. Juist omdat we in een klein land wonen, waarin iedereen het recht heeft zijn of haar hobby te bedrijven, moeten we rekening houden met elkaar. Dus als er sprake is van overlast, dan kunnen we met elkaar maatregelen treffen of afspraken maken om die te voorkomen. Ook een individuele muzikant zet thuis een koptelefoon op om de buren niet te storen met z’n pianospel. Dus neem het ons niet kwalijk dat we proberen een oplossing te vinden -in redelijkheid en in overleg- voor het feit dat Amerongers grote overlast ervaren van de grote hoeveelheden motoren die zich op zonnige dagen door de straten persen. Het gaat dan soms om honderden en dat urenlang.
Dat ze wegenbelasting betalen is geen vrijbrief voor onnodige overlast.
Vriendelijke groet
Werkgroep Motoroverlast

Wij wonen sinds een jaar op de hoek van de Van Reede Ginckellaan en de Rijnstraat. Een heel druk punt, is ons gebleken. Niet alleen hebben wij veel last van motorrijders (hoewel er inderdaad ook rijders tussen zitten die een normale uitlaat op hun machine hebben), ook groot en zwaar vrachtverkeer perst zich door de veel te smalle straten. Ons hek op de hoek is al kapotgereden en de stoepranden hebben het constant zwaar te verduren. Wij ondersteunen jullie actie van harte en zouden ook graag het zware vrachtverkeer meegenomen zien in jullie overleg met de overheden.
Veel succes!

Mét begrip voor de overlast die wordt ervaren, door bewoners, zijn er toch wat kanttekeningen te maken.

Gaat het écht om geluidsoverlast?

Waarom moeten dan ALLE motoren geweerd worden? Zelfs de NEFOM geeft aan dat, bijvoorbeeld, de Honda Goldwing en BMW’s stille motoren zijn!

Door niet alle motoren over één kam te scheren, creëer je mogelijkheden voor veranderingen.
Door domweg álle motoren te weren, zelfs elektrische motoren, creëer je onmogelijkheden en dus ook geen oplossingen.

Het niet naleven van wetgeving (snelheid, geluidsproductie, onnodig lawaai maken, rijgedrag) is niet aan gemeenten om dit aan te pakken. Daar is de Politie voor, om te handhaven. Door gesloten verklaringen in te stellen, geef je feitelijk de tekortkomingen aan ten aanzien van handhaving.

Wil je voorkomen dat er nog minder Politieagenten komen? Stem dan zeker geen VVD op 17 maart, daar die alles wegbezuinigen.

Door het gedrag van enkelen, waar bewoners zich aan storen, worden nu alle motorrijders gedupeerd.

Stelt u zich eens voor dat een winkelier last heeft van 2 blonde dames die altijd op pumps lopen én altijd luidruchtig telefoneren in zijn winkel. Zijn klanten klagen erover en het personeel is het ook al lang zat. De winkelier besluit daarom om de toegang tot zijn winkel te ontzeggen aan blonde dames op pumps.

Ik denk dat een ieder het met mij eens zou zijn dat dán de wereld op zijn kop werd gezet en het land te klein is.

Wellicht kunt u zich voorstellen dat de motorrijder zich dus ook gediscrimineerd voelt. Waarom is er nog steeds die bekrompenheid in Nederland om hele groepen uit te sluiten op basis van een minderheid die zich niet aan regels houdt? En dan zéker de motorrijder die de trotse eigenaar is van een Honda Goldwing, BMW of een elektrische motorfiets. Deze categorie motoren weren heeft helemaal niets met geluidsoverlast te maken.

Hallo Kees klopt, ik rij net als jij 40 jaar motor.
Maar gewoon met een rdw goedgekeurde uitlaat (degene die er vanaf nieuw opzit) en ook rij ik rustig (zal een kind oversteken)
En ik woon in Veenendaal, en ik heb last van mensen uit Amerongen die bij ons komen winkelen, en boel vastzetten/parkeren, dus overlast is er altijd.
Maar dat er motorrijders zijn die de boel verzieken, ook voor mij.
Dus aanpakken van de overlast gevers ;motoren en auto”s.

Ik snap niet helemaal het probleem. Waarom juist over motorrijders Ik rij dagelijks vroeger Over de dijk.
morgens vroeg en ’s avonds laat.’s morgens vroeg 6 uur ongelooflijk veel automobilisten die keihard rijden en niet opletten dat er een fietser rijdt.
Wat apart dat een motorrijder ’s morgens vroeg dat wel ziet er rekening houdt met mijn de fietser.
‘S middags om 3 uur ongelooflijk veel wielrenners die in groepen als idioten over de weg heen rijden en boos worden dat ze mijn in moeten halen.
Wat apart dat een motorrijder wel rekening houdt met mijn de fietser.
‘S Avonds om 11 uur De automobilist als een idioot over de dijk heen rijden. Ondanks dat ik een geel de jasje aan heb. Merk ik steeds tot schrikken van mijn Oeps een fietser op de dijk op deze tijdstip.
Een motorrijder had me al lang gezien want die tijd de bochten in.

Dan die mensen die op de dijk wonen houden absoluut geen rekening mee dat er ook werkverkeer of recreatie verkeer Rijen.
Ze doen net alsof dat het hun weg is.

En nu krijg ik opeens een briefje wel gedrukt in glimmend papier. Mag even kosten. Mag Milieu kosten want heel veel papiertjes worden gewoon weggegooid.

Ik denk dat het een keertje tijd wordt dat de mensen die daar op die Dijk wonen de mensen die over de dijk heen rijden naar een recreatiepark of voor hun werk heen en weer moeten rijden of gewoon voor de fun

Gewoon meer met elkaar rekening houden.

En ja ze rijden daar als beesten

Maar dat doet alle bestuurders fietsers auto’s motor trekkers vrachtwagens enzovoort enzovoort

Als motorrijder met een legale uitlaat, en de gewoonte om alleen, rustig en sociaal te rijden, vind ik jullie teksten wel lastig te verteren. Voor een deel van de motorrijders is hard en luid rijden onderdeel van de hobby, maar er zijn ook veel fatsoenlijke volwassenen bij, voor wie het motorrijden ook belangrijk is. De dijken zijn ook bij andere gemotoriseerde verkeersdeelnemers populair. Het argument dat een ‘stoet brave motorrijders ook onwenselijk is’, kan ik in meegaan, maar dan moet je ervoor zorgen dat alle gemotoriseerd verkeer dat voor recreatie de rust verstoort dezelfde aandacht krijgt. Wegen alleen afsluiten voor alle motorrijders, vanwege een asociale minderheid, is een makkelijke, maar oneerlijke oplossing, in mijn ogen.

Uiteraard alle begrip dat jullie overlast willen aanpakken. Ik gun iedereen een leefbare woonomgeving.

Beste Hans,
Dank voor je afgewogen reactie. Het is nu eenmaal zo dat veel mensen enorme last hebben van de geluidsdruk die (groepen) motoren produceren. Veel Amerongers kunnen op zonnige dagen niet in hun eigen tuin een gesprek voeren. Het is dan niet verwonderlijk dat de aandacht zich in eerste instantie daarop richt. We zoeken in alle redelijkheid en in overleg naar een oplossing. Daarbij nemen we reacties als de jouwe zeker mee!
Vriendelijke groet
Werkgroep Motoroverlast

Ik ervaar geen overlast van ronkende motoren. Dat er op de Lekdijk te hard gereden wordt, daar ben ik het mee eens, maar dat is met controles op te lossen. Verder is gezien alle verkeersremmende maatregelen die inmiddels in het dorp zijn genomen waar iedereen met zijn luxe-auto doorheen moet, het voor mij onbegrijpelijk waarom daar nog geen eenrichtingsverkeer is ingesteld. V.w.b. fietsers en MTB’ers daar heb ik ook wel eens ergernis over, net als paardeschijt op de weg. Maar om me over alles druk te maken heeft geen zin. Net zo min als ik het niet oké vind, dat Werkgroep Motoroverlast (5 Amerongers met vele sympatisanten??) zou gaan bepalen dat motorrijders uit ons dorp geweerd gaan worden. We kunnen ook meteen een geranium kopen om erachter te gaan zitten. Gelukkig zijn reacties niet anoniem.

Maar Carole, het zit niet zo lekker achter die geraniums als er in een paar uur tijd op een zonnige weekenddag honderden motoren zich door je straat persen. Jij maakt je kennelijk druk (ook al zeg je dat dat geen zin heeft) over een groep mensen die dat zat zijn. Wij maken ons druk om het feit dat we niet achter onze geraniums kunnen zitten. Ieder het zijne. Ook de individuele motorrijders die met een legale uitlaat rustig een toertocht willen maken. Daar zijn we ook helemaal niet tegen. Maar als ze met 100 tegelijk komen wordt het een beetje veel en dat zal iedereen begrijpen. Wij bepalen ook niet dat hun plezier verboden wordt, maar hun plezier verstoort met die grote aantallen wel het plezier van anderen. Wij kijken of we daar wat aan kunnen doen.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Motoroverlast

Beste Carole,
Zoals je in de reacties kunt zien, plaatsen we wel degelijk ook de kritische berichten. Wat we niet plaatsen zijn reacties die onnodig grievend of agressief van aard zijn.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Motoroverlast

Ik woon zelf in Overberg. maar alsjeblieft zeg laat iedereen een beetje zijn eigen ding doen.
Vind dat naam van deze site al gericht op 1 groep waardoor je dus alle motor rijders over een kam scheert. Ronduit triest.
Verder zijn er zat auto s die over de Dwarsweg met noodgang gaan. is daar ook site voor gemaakt? en daar zit ook veel geluid bij.
Gewoon controleren op snelheid.

Bij binnenkomst folder gaan mijn haren overeind! Een simpele oplossing: CONTROLEER OP GELUID EN GEDRAG en maak het verder niet te GROOT. Laat iedereen op een NORMALE wijze zijn hobby uitvoeren maar laten we wegblijven van betutteling.

Overlast, overlast. Tegenwoordig is alles overlast. Ik rij regelmatig op de motor door Amerongen, en over de dijk. Standaard uitlaat, op het gemak, rekening houdend met de omgeving, fietsers en aanwonenden. Nederland is een klaag en zeik land geworden. Dan weer motorrijders, dan houtkachels, wielrenners, mountainbikers enz. De één gunt de ander z’n plezier niet meer. Als je nou wat te zeuren heb vraag dan aan bijvoorbeeld de politie om te handhaven op herrie. Doen ze in de Eiffel al jaren! Kwestie van een decibel meter, te veel herrie mag namelijk niet. Maar om hier nou een werkgroep voor op te richten? Wat is het volgende, mijn buurman houdt geen 1,5 meter afstand werkgroep? Misschien een keer op het juiste adres aankloppen om de problemen op te lossen??

Als je overal op gaat letten heb je ook overal last van. Ik woon in het buitengebied van Overberg. Ook hier komen veel motoren langs die veel geluid maken. Dit is echter alleen in het weekend bij mooi weer. Op elke dag scheuren de auto’s hier langs het huis. Niet rekening houdend met de max. snelheid en fietsers moeten ook zoveel mogelijk aan de kant. En schreeuwende wielrenners geven ook veel geluidsoverlast.
Om iedereen over een kam te scheren lijkt me niet juist. Volgens mij is het een taak van de politie om handhavend op te treden om de excessen aan te pakken. Dus controle op snelheid en geluid. Dit lijkt me een taak van de veiligheidsdriehoek burgemeester-politie-OM!

Dat sommige motorrijders zich niet aan de regels houden is duidelijk en dat sommige groepen te groot zijn is ook duidelijk, hetzelfde geldt voor wielrenners.
Zelfs in Promotor wordt hier aandacht aangegeven, met het vriendelijke doch dringende verzoek aan het percentage van 5% om het niet te verpesten voor de overige 95 %.
Verbodsbord op de dijk, nee !!!!
Wel het verzoek om met maximaal in een groep van maximaal 4 te rijden, maar !!!! dat geldt dan ook voor racefietsers, wandelaars, autoclubs en iedereen die in clubverband over de dijk wil. Alsmede een optocht van truckers die luid toeterend een liefdadigheidsrit maken.
Nog een vraagje: komt er een ontheffing voor de inwoners van Amerongen/Leersum en Wijk bij Duurstede om met de motor (waar je wegenbelasting voor betaald) over de openbare weg de Lekdijk te rijden ????
Ja, Nederland is vol en het wordt nog voller, houdt rekening met elkaar en leef en laat leven.

Na bijna mijn hele leven aan de koningin Wilhelmina weg (n225 zoals niet Amerongers hem noemen) of een zijstraat gewoond te hebben kan ik niet zeggen dat ik overlast gehad heb van motoren. Ja soms hoor je wat geluid maar leven en laten leven zal ik zeggen. Helaas verhuizen steeds meer mensen naar dit dorp die schijnbaar tijd hebben om dergelijke initiatieven te starten.

Beste Pedro,
Gelukkig heb jij geen last van motoren. Wij helaas wel.
Je veronderstelt zomaar dat we recentelijk naar Amerongen verhuisd zijn en dat we veel tijd hebben. Hoe komt je daar bij?
Daarnaast betreur je het dat er nieuwe mensen in ons dorp komen wonen. We zijn benieuwd wat we moeten doen met leeggekomen woningen als die nieuwe mensen er niet naartoe verhuizen.
We horen dat graag van je.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Motoroverlast

ik ben met enige regelmaat te gast bij familie die in het mooie amerongen woont. we gaan dan wandelen en zoeken de natuur op. het is ontzettend mooi wandelen en heerlijk genieten van de omgeving. wat opvalt is dat het redelijk -tot erg- druk op de weg is. dit zijn dan motor rijders maar ook auto’s. het is denk ik een combinatie van de hoeveelheid verkeer en het gedrag van de bestuurders. niet in de trent van het motorrijden maar ik zag laatst iemand in een audi a4 continue burn-outs maken. dat is niet veilig, maakt herrie en zorgt voor overlast. is het niet een mogelijkheid om te kijken naar de hoeveelheid verkeer en het totaal te drukken zodat er meer ruimte en rust overblijft voor de voetgangers en fietsers.

Beste Anonieme Werkgroep Motoroverlast Amerongen,

Overlast ja overlast, wat is overlast?
Een kerktoren, kraaiende haan, mountainbikers/wielrenners, toeristen, verkeer, te smalle straten, ongelijke trottoirs, hang jeugd, vuurwerk, loslopende honden poep op de stoep, brandende openbaarden, gaten in de Laan, vrachtverkeer, drempels, wateroverlast, zo kan ik nog wel even doorgaan!
Wij hebben in ons dorp verschillende werkgroepen met ieder hun eigen missie, een groot voorrecht op vrijheid van meningsuiting uiting.
Echter er is niet 1 werkgroep anoniem elke groep staat voor zijn/ haar doel daar heb ik respect voor.
Ik geef wel mijn naam en E-mail door!
Ik zou het n.l. graag willen weten welke mensen deze kar trekken en mij (eventueel) vertegenwoordigen in ons dorp bij de gemeente, provincie en politie.
Bent u wel capabel, representatief en voldoende onderlegt om ons Amerongers te vertegenwoordigen?

Ik hoop van u te horen, met vriendelijke groet.

Beste Anja,
Zoals iedereen recht heeft op een mening, heeft ook iedereen recht op privacy. Wij kiezen vooralsnog voor anonimiteit. Mocht het zo zijn dat je ons om die reden niet kunt steunen, dan respecteren we dat volkomen.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Motoroverlast

Beste Roel,
Hoewel we ons in eerste instantie richten op overlast van motoren (en dus niet a priori op de motorrijders zelf), gaat het natuurlijk in het algemeen over overlast.
We lezen in de reacties van veel mensen dat ze ook last hebben van wielrenners, geluidsoverlast van de N225 en moutainbikers. Het zou goed zijn als daar ook een oplossing voor komt.
Je klacht vindt bij ons zeker gehoor, maar op dit moment concentreren we ons op de grote groepen motoren die de rust verstoren.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Motoroverlast

Motoren, wielrenners, geluidsoverlast van de N225 en mountainbikers.
Ik vraag me af je je bij de gemeente dit in deze volgorde durft te noemen en dan nog hopen dat je serieus genomen wordt ??

Volkomen eens met de doelstelling geluidterrorisme en hard scheuren te bestrijden.
Asociaal gedrag om anderen met 80% van de herrie op te zadelen.
Politiecontrole is niet effectief.
Ik stoor mij niet aan de anonimiteit, want ik kan de reden daarvan goed begrijpen.

Als een echte Amerongse zou ik zeggen leven en laten leven. Je kiest er zelf voor om ergens te wonen. Ons dorp kan niet meer zonder toerisme en motor/ dagjesmensen. Super belangrijk voor onze ondernemers. Amerongen moet leven en geen slaapdorp worden. Ik woon zelf aan een drukke weg en nee ik heb er geen last van. Daarnaast hoor ik van veel echte Amerongers dat men baalt van deze anonieme actie. Met de opmerking het zal wel weer de “inport” zijn! Dus maak je bekend als je durft!!!

Beste ‘Een Amerongse’,
Kennelijk heb je een reden om je te manifesteren als ‘Een Ameraongse’. Dat respecteren we. Volledig. We hopen dat je daarom kunt respecteren dat ook wij goede redenen hebben om ons te manifesteren als Werkgroep Motoroverlast.
Overigens zijn ook wij echte Amerongers. Er bestaan immers geen andere Amerongers. Sommigen wonen hier al sinds hun geboorte of decennia lang, anderen slechts jaren. Dat maakt in de ogen van sommigen wellicht een verschil, maar de keiharde overeenkomst is dat wij er wël last van hebben. Amerongen moet inderdaad geen slaapdorp worden, maar ook geen onbewoonbare kern krijgen. Daarin zoeken we balans. Da’s lastig, maar die vinden we alleen in samenspraak, niet door veroordeling vooraf zonder meer te weten. Als mensen balen van onze actie, dan horen we dat graag met redenen omkleed. We horen kritische geluiden en een enkel baalgeluid. Daar tegenover staan ruim 200 (and counting) steunbetuigingen. Daaronder zitten ook winkeliers, horeca-ondernemers en andere bedrijfsvertegenwoordigers die afhankelijk zijn van toerisme.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Motoroverlast

Ik ben het eens met jullie stelling. Als je langs de route woont die doorgaans gebruikt wordt door motorrijders is de geluidsoverlast enorm. En dat gaat de hele dag door.

U bent waarschijnlijk in Amerongen komen wonen omdat het een mooi dorp is.
Dat is het ook, daar mogen we trots op zijn.
Deze schoonheid mogen we ook delen toch?
Wij wonen zelf aan de N225 en hier toeren, soms op zon- en feestdagen, wat motors etc langs.
Hebben wij hier ‘last’ van?
Nee, terwijl wij ook buiten zitten en wij ze ook over de dijk horen scheuren.
Het is een kwestie van geven en nemen toch?
Ze komen, hier en bij u, toch niet 24/7 langs?
Heerlijk hoor wat reuring, we hoeven geen stad te worden, maar ook geen slaapdorp.
Dan woonden wij hier ook niet.
Straks moeten voetgangers en wielrenners ook nog fluisterend het dorp passeren, kom op zeg!
Laten we tolerant zijn naar elkaar, denken aan de middenstand en horeca die op deze dagen een graantje meepikt.
Handhaven op de dijk lijkt ons de gewenste optie!

Dag M,
Ieder z’n mening. alles respect. Jij hebt er geen last van. Wij beslist wel. En ja, we willen graag tolerant zijn, maar tolerantie moet van 2 kanten komen.
Voor wat betreft de middenstand: ook daarvan krijgen we veel steunbetuigingen.
Handhaven is zeker een optie die we bekijken, maar er is echt meer nodig om de motoroverlast te beperken.

Toch jammer dat er weer een nieuwe groep moraalridders is opgestaan in Amerongen. We leven met ruim 17 miljoen op een postzegeltje. Huizen staan dicht op elkaar, steden en dorpen groeien steeds meer naar elkaar toe. Kortom, mensen leven steeds dichter op elkaar. Dat gaat alleen maar goed als we bereid zijn om zaken van elkaar te accepteren. De buurman die op zaterdagmorgen om 7 uur in de tuin zijn kettingzaag aanzet, de andere buurman die ’s avonds de stereo opendraait, sirenes van een politieauto, een overvliegend vliegtuig, en ja, inderdaad maken motorfietsen ook geluid. De mate waarin motorfietsen geluid mogen uitstoten, is gelukkig vastgelegd in EU-geluidsnormen. Iedere motorfiets heeft op de uitlaat het maximaal toegestane decibellen ingestanst staan. Iedere motor met de originele uitlaat is dus voor de EU goedgekeurd en rijden dus ook volledig legaal rond in Nederland, dus ook in Amerongen. Helaas geldt dit niet voor een deel van de in de after-market verkochte uitlaten, die simpelweg meer decibellen uitstoten dan toegestaan. Dus het zou veel logischer zijn als actieclubs als die van jullie, zich hierop zou richten. Dus bij de politiek en politie aandringen op geluidscontroles i.p.v. wegafsluitingen voor groepen verkeersdeelnemers die gewoon wegenbelasting betalen, en niets illegaal doen. Ik zie wel geluidscontroles rondom de TT van Assen, dus blijkbaar heeft de politie wel degelijk de benodigde apparatuur. Vraag de politie eens of ze regelmatig geluidscontroles op de dijk willen doen, en slinger iedereen op de bon wiens motorfiets teveel lawaai maakt. Als deze controles vaak plaatsvinden gaat de geluidsoverlast vanzelf afnemen, als het rond gaat zingen onder de motorrijders met een illegale uitlaat dat je op de Lekdijk een forse bekeuring kunt krijgen. Dan kan vervolgens deze actieclub opgeheven worden, en kunnen de initiatiefnemers zich weer met positieve zaken gaan bezighouden, want boze mensen leven veel korter dan tolerante, positieve mensen. Geef elkaar wat vrijheid, het leven is al zo kort!

Beste Tony,
Dank voor je betrokkenheid bij onze gezondheid en lengte van leven! Dat doet goed.
We snappen je betoog, hoewel we niet precies begrijpen wat je bedoelt met ‘moraalridders’, maar goed, ieder het zijne.
We dringen zeker aan op handhaving, maar zien ook graag de enorme geluidsdruk van honderden motoren die zich door onze smalle straatjes persen, enigszins beperkt.
Vriendelijke groet,
Werkgroep Motoroverlast

Wie gaat het motorfietsverbod in Amerongen handhaven dan als er al niet genoeg handhaving is op asociaal rijgedrag op de dijk? En wat als je een motorfiets bezit en in Amerongen woont, mag je dan niet meer naar huis rijden?

De eis om het geluidsvermogen van motoren gelijk te trekken aan auto’s is ook onrealistisch. Bij auto’s heb je alle ruimte om dempende plaatwerk delen om het motorblok te bouwen en dat is bij een motorfiets technisch niet mogelijk.

Als automotive ingenieur kan ik jullie ook vertellen dat het geluidsvermogen- of geluidsdrukniveau voor auto’s ook niet gelijk is voor iedere auto, dus dat voor alle auto’s 70db geldt klopt ook niet, dat is afhankelijk van het categorie auto en het vermogen van de motor. Sportwagens mogen wettelijk veel meer geluid maken omdat ze meer vermogen hebben. Ik zou eerst zorgen dat je op de hoogte bent van alle wetten en regels voordat je eisen stelt die niet realistisch zijn.

Het is ook niet mogelijk om regels voor motorvoertuigen retrospectief op te stellen waarbij voertuigen die bij aankoop legaal waren en een officiële typegoedkeuring hebben ineens aan strengere geluidseisen moeten voldoen dan waar ze voor ontwikkelt zijn.

Ik kijk er ook dit jaar weer naar uit om lekker met mijn legale motorfiets met legale uitlaat over de dijken te rijden, door het centrum van Amerongen te tuffen en daar koffie te halen.

Desalniettemin begrijp ik dat het vervelend voor jullie is dat er veel verkeer is dat door Amerongen gaat en ik hoop dat er een gulden middenweg is waarbij er meer wordt gecontroleerd op uitlaatgeluid of een motorvoertuigvrij centrum. Nederland is klein en relatief steeds kleiner, de maatschappij verandert en wegen worden gewoonweg drukker.

Ik zou als organisatie mikken op frequente geluidmetingen op de dijk in plaats van het willen doordrukken van uw eis voor het sluiten van Amerongen voor motorfietsen door middel van foutief beschreven informatie en technisch onrealistische eisen.

Met vriendelijke groeten,

Piotr

Beste Piotr,
Er is niets onrealistisch aan het weren van onnodige geluidsoverlast. De wet kent veel mogelijkheden om gebieden af te sluiten. Inmiddels zijn daar ook voorbeelden van, zoals de afsluiting van de dijk bij Lopik.
Meten helpt niets. Het gaat om de te grote aantallen van ook legale motoren.

Onder het motto ‘wie beweert, die bewijst’: ik zou graag een bronvermelding zien van alle ‘Laatste Nieuws’-berichten die op de startpagina van de site staan. Hoe meer bronnen, hoe sterker het verhaal – los van wat je er van vindt.

Beste Marten,
Waar geen bronvermelding staat, betreft het feiten/berichten die de werkgroep zelf als bron hebben. M.a.w. zaken die wij tijdens onze overleggen met betrokken partijen hebben vernomen.
Mvrgr
Werkgroep Motoroverlast

wat zou het een rust geven als mensen eens wat minder zouden zeuren
dit lijkt ook weer een groepje die een ander niks gunt. IK RIJ GEEN MOTOR!
en ik hoor ze ook best rijden. maar als je je der niet aan stoort heb je der geen last van.
Zou voor het hele dorp een verbetering zijn als jullie der eens mee stoppen. dit gezeur kost de gemeente veel tijd, dus geld en dat moeten we als burger betalen. zint u het niet waar u woon verkoop u woning. wat prima gaat in deze tijd en vertrek!!! En als u een brief door de deur doet meld er dan ook u naam adres en telefoonnummer bij.

Ik woon ook op de lekdijk en rij ook nog motor. Rij ook regelmatig door Amerongen en kan mij de overlast goed voorstellen. Zelf rij ik stapvoets om het geluid te beperken tot geen overlast.
Het moet mij van het hart dat ik het jammer vind, dat het alleen over de motorrijders gaat want als dijkbewoner heb ik nagenoeg meer last van de autoclubs die met ‘sportieve formule1 uitlaten’ de dijk in grote getalen overkomen. Deze geven mij meer overlast omdat ze veel meer moeten stoppen cq afremmen vanwege fietsers om daarna weer gas te geven met veel kabaal. Ik ben van mening dat bij een verbod ook deze groepen geweerd moeten worden.
Van de groepen motorrijders die gewoon genieten van de omgeving en met weinig geluid over de dijk rijden hebben we totaal geen last.
Verder ben ik het met mijn buurman Jaco eens dat regelmatig controleren veel effect zal hebben. Ik woon er nu ruim 3 jaar en heb nog nooit een controle gezien.
Recent nog reed er een motorrijder 6x op en neer van Amerongen naar Wijk en terug om ws iedere keer de tijd wat scherper te zetten…
Dit soort debielen die denken dat het hier Assen is, verpesten het voor de rest.

Als het aantal motoren teveel is, dan is het aantal motorboten ook te veel, en het aantal binnenvaartschepen die ploffend en ronkend door de lek varen. En dan worden het de wielrenners, dan de recreatieve fietsers en dan de wandelaars die veel te hard praten.
Het is maar een klein aantal zeurders die klagen over geluidsoverlast. Ga dan maar eens langs een spoorweg wonen, of een provinciale weg. Als je echt rust wil woon je niet in het drukke Nederland, ga dan maar in Denemarken wonen. In de randstad is er altijd geluid van verkeer, treinen, vliegtuigen, fietsers en bootjes.
En overigens trek ik mij niets van die verboden aan, ik betaal wegenbelasting om daar te mogen rijden en dat ga ik ook zeker doen.

IK HEB GENOEG VAN DAT EENZIJDIGE GEZIJK IN AMERONGEN E.O. OVER OVERLAST VAN MOTOREN. IK WIL DAT DE WERKGROEP MOTOROVERLAST AMERONGEN ILLEGAAL VERKLAARD WORDT EN ONMIDDELIJK WORDT OPGEHEVEN!

En ja hoor, mijn reactie die ze blijkbaar niet aanstaat is verwijderd. Wat een actiegroep die te bang is om zich te laten zien en incognito opereert en slechts uit 5 man bestaat die voor het hele dorp hun mening opdringen.

Dag ton,
Onze excuses dat je zo laat antwoord krijgt. En nee, we verwijderen geen reacties die ons niet aanstaan. Verder wordt ons standpunt ondersteund door honderden Amerongers, zoals je op onze website kunt lezen.
Groet,
Werkgroep Motoroverlast

Hoi, ik woon in Limburg en kom met de motor nooit bij jullie, maar het probleem is overal hetzelfde. Maar denken jullie echt dat een verbodsbord gaat werken, controleert de politie dan ineens wel??
Klapperende uitlaten kun je gewoon controleren of er een EU keurmerk in staat, zo niet boete en WOK melding en staan laten. Geluidmeting niet nodig. Veel duurder dan een 100 voor verboden in rijden.
Op zich trekt een mooi gebied altijd mensen aan die er willen wonen maar ook die willen genieten op welke manier ook. Dat is bekend als je er gaat wonen. In agrarische gebieden heb je tractoren en kan het ruiken, in industriegebieden heb je 24 uur activiteit. Elke gebied heeft zijn nadelen.
Het uitsluiten van een bepaalde groep leid tot wrevel wat je nu krijgt. Je kan niet met iedere motorrijden praten die voorbij komt ,maar een bord met MATIG UW SNELHEID EN GELUID, DAN HOUDEN WE DE DIJK OPEN werkt vele malen beter! Werk samen, niet tegen!

Jullie vragen om het oude dorp af te sluiten. Hoe moeten motorrijders die voor woon-werk verkeer gebruik maken van de pont naar Eck en Wiel hier dan komen?

Amerongen is toch ook geen reet aan om te rijden. Ik rijd gewoon bij mij de grens over in het oosten en ga in Duitsland lekker rondscheuren. Daar zijn ze gelukkig al strenger op open uitlaten. Ik boek lekker een hotel naast de Nordschleife en ga een weekendje weg.

Beste,
Als ik heel eerlijk ben zou ik de hele dijk tussen Amerongen en wijk bij Duurstede vrij willen maken van motorvoertuigen en alleen open voor bestemmingsverkeer. Als wandelaar en fietser is het moeilijk genieten van de natuur door het geluid en de stank van de motoren. Naast de onveilige situaties op een niet al te brede weg.
Het is gewoon heel vervelend als er een groep motoren / auto’s achter elkaar je voorbij rijden terwijl je probeert te genieten van de rust en de natuur. En dat geldt eigenlijk voor de hele Utrechtse Heuvelrug.

Beste Lars,
We begrijpen je overwegingen. Voor nu concentreren we ons op de overlast van de grote aantallen motoren. Wel hebben we contact met andere organisaties die in allerlei vormen streven naar het terugdringen van overlast. Wellicht dat we in de toekomst meer zullen bereiken.
Met vriendelijke groet,
Werkgroep motoroverlast

Is there any way to record the noise at its proper decibel level and then replay that with a loud speaker (same decibel level) in another quiet suburb – maybe that of the head of the motor organisation. Could that be done in ‘real time’? So his whole neighbourhood gets to hear it on a quiet saturday / sunday.

Toen ik 16 jaar was reedt ik door Amerongen met een bromfiets. Daarna met mijn motor langs het voormalige herstellingsoord richting de Dijk.
Altijd rustig aan en vaak daar even gestopt vanwege herinneringen daar.
Inmiddels ben ik 65 jaar en nog steeds doe ik dat af en toe.
Nooit commentaar gehad van inwoners als ik even parkeerde oid. Krijg sterk de indruk dat een bepaalde soort inwoners motoren wil bannen en lang niet iedereen. Open uitlaten met veel herrie mogen van mij ook aangepakt worden die zorgen vaak voor onnodig overlast.
Wat er daar ook gaat gebeuren als ik daar ben en even richting dat voormalige herstellingsoord wil doe ik dat gewoon afgesloten voor motoren of niet.

Precies. Af en toe een motorrijder die rustig een ritje maakt, is ook geen enkel probleem. Grote aantallen tegelijk, die gezamenlijk veel herrie maken zijn dat wel. Ze veroorzaken echt veel overlast voor mensen die er in de weekenden de hele dag mee te maken hebben.

Laat een antwoord achter aan admin Reactie annuleren